Under åren 1973 till 1991 jobbade
jag med olika uppdrag som ljudtekniker.
Jobbet fanns i nära anslutning
till mitt arbete som Radio-tv-tekniker, men det måste finnas både ett starkt
intresse och stort öra för ljudet. Men jag tror också att det kom ifrån den
tiden då jag blev alldeles förgrämd över dåligt ljud. Som tex. en fest med
många deltagare som skulle vara tvungen att dansa efter musik ifrån en 8W
högtalare i ett grammofonlock, eller invigningen av Vägverket i Borlänge,
Kung Carl XVI Gustav talade och det hördes nästan ingenting listan kan göras
lång.
1974 kom jag till Berlin och fick
arbete hos Bregas av en ren slump, chefsteknikern Eisel är uppvuxen i Stockholm
och kunde läsa mina betyg. Där fick jag jobba med olika uppdrag som
ljudinstalleringar för modeuppvisning, restauranger mm. Men det stora och
mest krävande arbete var ljudanläggningen i Deutschland-Halle som var ett
helt nytt sätt att ljudsätta en hall för olika ändamål som musik, idrott och
många andra arrangemang. Det nya ljudet blev invigt av Herbert von Karajan
och kom senare till understöd för James Last orkester. Det nya systemet
spred sig över hela världen och ger åhöranden ett behagligt ljud utan
nämnvärda eko-effekter.
Med kunskapen i bagaget återvände
jag till Sverige igen och åtog mig mindre uppdrag som
Discjockey i Borlänge på Scandic
hotell
Disco i Nås med U. Elving
Disco i Nås med B. Bertilsson
PA. Blomma min stad i Borlänge
Åke. S. / Cindee P.
PA. Höstfanfar
PA. A. K. Hedmark på Lilla Krogen
PA. Cornelius Vreeswijk på Lilla
Krogen
PA. En teateruppsättning med Å.
Strömmer
Under tiden hade jag ett
samarbete med Björbostudio L. Berglund. Efter ett uppträdande på
Gammelgården i Borlänge med Sator Codex spelades den första Lpn in på
Björbostudio.