Sammanfattning och utvärdering av Ahlbäckdagarna
2006
Årets tema var ”Kultur och Teknik i utveckling”.
Temat var valt utifrån att Smedjebackens två största företag Ovako Bar AB (f.d.
Smedjebackens valsverk) och Morgårdshammar AB firade 150-årsjubileum.
Båda företagen ingår i Johan Ahlbäckstiftelsen och Johan Ahlbäck har i många
bilder skildrat arbetsmiljöer och arbetsprocesser från företagen. Johan Ahlbäck
arbetade själv i Smedjebackens Valsverk under 14 år innan han utbildade sig till
konstnär.
Tidpunkten förlades till den 7-8 september, torsdag och fredag och vi gjorde
därmed avsteg ifrån tidigare år då vi alltid haft Ahlbäckdagarna under fredag -
lördag.
Anledningen var att kungen skulle inviga jubileet och i samband därmed även
närvara vid Ahlbäckdagarna och kungens schema fick styra tidpunkten.
Till jubileet hade ortens äldsta industrilokal ”Gamla Meken” renoverats och i
lokalen visades förutom företagens tekniska utveckling även samhällets framväxt
och levnadsförhållanden under 150 år.
Ett bildspel med Johan Ahlbäcks liv och verk visades i kombination med moderna
arbetarskildringar från Industrifacket Metalls projekt ”Arbetsmiljön i Konsten”.
Som en extra krydda kunde vi även erbjuda en ”Sverige-premiär” av utställningen
”Brecht och Tombrock i svensk exil – ord och bild i samverkan”. Denna
utställning ägde rum i Ahlbäcksalen och utställningen arrangerades av Folkets
Hus-rörelsen.
Nio inbjudna föreläsare gav sin syn på kultur och teknik i samverkan och dess
påverkan och beroende av varandra.
Lektor Person, Örjan Hamrin gav oss alla bakgrunden. Johan Ahlbäcks bilder och
hans efterföljare – dvs. alla Ahlbäckpristagare.
För det riktigt lokala inslaget stod f.d. stålverkschefen Jan Uggla för. Han gav
en historisk tillbakablick över den tekniska utvecklingen under senare delen av
1900-talet och ställde sig frågan vilka miljöer och vilka bilder Johan Ahlbäck
skulle ha valt att skildra idag.
Det är inte självklart att dagens arbetare, som fått så mycket bättre vad gäller
den yttre arbetsmiljön, är mer tillfreds än de som var samtida med Johan
Ahlbäck. I rationaliseringens spår har följt ensamarbete och stress. Lagarbetet
”teamet ” är borta.
Det regionala inslaget förmedlades av professor Maths Isacson. Han talade om
människors förändrade syn på Bergslagen. Från att ha varit ett område där man
hämtade sin utkomst genom arbete med skog och malm och där man såg på naturen
som en inkomstkälla har en mer naturromantisk syn brett ut sig.
Det har alltid varit en strävan på Ahlbäckdagarna att föra fram
arbetarskildringar inom både konst och litteratur och författaren Aino Trosell
stod för det litterära inslaget.
Professor emerita Marie Nisser från KTH höll föreläsningen under kungens
närvaro. Hon talade om Konst och industri genom århundraden och belyste detta
bl.a. med en karteringsbild från Slussen i Stockholm och berättade att just den
bilden hade tillfört mycket av ny historisk kunskap.
Professor Svante Beckman talade om människan och tekniken i historia och samtid
under rubriken ”Frälsningsväg eller undergångshot”.
Han konstaterade att en ny teknisk uppfinning alltid innehållit både möjligheter
och hot.
Det största samtida hotet är klimatförändringarna som vi globalt står inför.
Torsdagens program avslutades med en ”gäst”. Det var konsthistorikern Sixten
Rönnow som berättade mycket livfullt om sitt möte med Johan Ahlbäcks konst.
Sixten Rönnow gestaltades av skådespelaren Bengt Erlandsson.
Fred Anderssons ämne var futurismens utveckling och marxismens syn på konst.
Konst för massorna.
Futuristerna anammade den tekniska utvecklingen med glädje och skildrade
maskiner, människor och teknik i mer eller mindre förenklade former. Det
viktigaste var inte hur något skildrades utan vad som skildrades.
Han förde tidsperspektivet fram till dagens konst via Internet som är
tillgänglig för det stora flertalet och massproducerad genom teknikens
landvinningar.
Torsdagens föreläsningar genomfördes i Folkets Hus medan fredagens program
delvis ägde rum i den renoverade industrilokalen ”Gamla Meken”.
Lokalen har blivit en utmärkt utställnings- och samlingssal. Atmosfären från
industriarbetet har bevarats genom att traverser och vissa maskiner finns kvar.
Tanken är att lokalen skall bli en mötesplats för industri och kultur.
Renoveringarna har genomförts av Ovako Bar AB med bidrag från
Riksantikvarieämbetet, Sparbankstiftelsen Dalarna, Norrbärke Sparbank och
Länsstyrelsen Dalarna. Fjärrvärme är indragen och mycken AV-teknik är
installerad för bild-, ljud- och ljusspel.
Konstnär Frans van Bruggen, som är projektledare för ”Gamla meken” och för
Ahlbäckstiftelsen redogjorde för renoveringsarbetet och tankar och idéer inför
framtiden.
Teatermonologen ”Genvägar finns inte” om Johans liv och hans syn på konsten
spelades inför en stor publik. Arne Andersson är regissör och författare och
monologen framfördes av Ismo Nurmilehto på ett lysande sätt.
Därefter följde Ahlbäckdagarnas höjdpunkt – utdelning av årets Ahlbäckpris.
Priset gick till dokumentärfotografen Maria Söderberg och utdelades av
landstingsråd Alf Johansson.
Motivering: ”Maria Söderberg får 2006 års Ahlbäckpris för sitt arbete med
att dokumentera gruvarbetet och nedläggningen vid Laisvalls blygruva i
Norrbotten.
Med stor känslighet lyfter hon fram arbetare, arbetsliv och hårda livsvillkor
men speglar samtidigt yrkesstolthet och stark sammanhållning hos de människor
hon möter.
Maria Söderberg äger samma förmåga som Johan Ahlbäck att med konstnärlig blick
och känslomässigt engagemang ge oss en inblick i en motivvärld som ofta är
fördold.”
Fredagens program efter lunch var enligt traditionen öppet och gratis för alla.
Samtalsledarare båda dagarna var Kjersti Bosdotter, kulturansvaret på
Industrifacket Metall och professor Maths Isacson.
Besökare
Ahlbäckdagarna besöktes av totalt 103 personer. Därtill kommer ett antal ej
räknade besökare som deltog på fredag eftermiddag.
Av dessa 103 besökare kom 28 från Smedjebacken och 11 från Ludvika.
De flesta besökare därutöver var från Västmanland, Örebro och övriga Dalarna.
Ett fåtal personer kom från Stockholm och mer avlägsna orter.
Detta är en minskning av besökare jämfört med tidigare år med ca 50 personer.
Den orsak vi kunnat få fram är att dagarna legat på två fulla arbetsdagar –
alltså torsdag och fredag.
Kritik framfördes mot att vi inte valt en ”ledig” dag som tidigare, vilket
innebar att många inte kunde närvara.
Ekonomi
Ahlbäckdagarna genomfördes med bidrag från Landstinget Dalarna,
Sparbankstiftelsen och företagen Ovako Bar AB och Morgårdshammar AB.
Kostnaden för båda dagarna uppgick till 168.000 och höll sig inom den
budgeterade summan.
Stiftelsen strävar efter att hålla nere deltagaravgifterna och dessa var för en
dag 300 kronor och för båda dagarna 500 kronor. Denna summa inkluderar även
luncher och förfriskningar.
Alla föreläsningar och kulturprogram höll en hög kvalitet och motsvarade väl
våra förväntningar och Ahlbäckstiftelsen har fått motta flera bevis på
deltagarnas uppskattning.
Det är ett viktigt arbete som Johan Ahlbäckstiftelsen utför och vi strävar efter
att kunna fortsätta och erbjuda ny kunskap och nya konstnärliga skildringar av
arbetsmiljöer och arbetsliv i Sverige.
Smedjebacken 2006-11-04
Johan Ahlbäckstiftelsen
Bertil Andersson / Monica Borg
ordförande